نوشته شده توسط : مجله دلتا
خیلی از افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند و فضای سبز نزدیک به خود ندارند، به فکر طراحی یک فضای سبز بر روی پشت بام خانه‌شان می‌افتند.
روف گاردن

روف گاردن به پوشش گیاهان روی پشت بام گفته می‌شود که این پوشش گیاهی باعث بهبود در مصرف انرژی در ساختمان خواهد شد. در ادامه این بخش از مجله دلتا با مزایا و معایب روف گاردن آشنا خواهید شد که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

اگر در خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنید، می‌توانید علاوه بر طراحی مناسب برای دکوراسیون بالکن و تراس به کمک روف گاردن نیز باغی کوچک و ایده آل را به محوطه خانه بیاورید.

بام سبز

 مزایا و معایب

بام سبز یا روف گاردن می‌تواند فضایی بی‌نظیر را در اختیار شما و اعضای خانواده‌تان قرار دهد، از این رو بهتر است در هنگام طراحی روف گاردن دقت و حساسیت لازم را به خرج دهید و مزایا و معایب آن را نیز در نظر بگیرید.

مزایای روف گاردن

  1.  بام سبز دارای جذابیت بصری است و می‌تواند باعث خلق منظره‌ای بکر در نزدیک‌ترین نقطه به شما شود.
  2. اگر شما در شهری شلوغ زندگی می‌کنید، می‌تواند تا حدی از سر و صدای محیط اطراف بکاهد و آلودگی‌های هوا و صوتی را کاهش دهد.
  3. بام سبز در برابر سرما و گرما عایق خوبی است و نقش موثری را ایفا می‌کند به صورتی که در فصل سرما نیاز کمتری به سیستم گرمایشی دارید و در فصل گرما نیز نیاز به استفاده از سیستم های سرمایشی کمتر می‌شود.
  4.  فضایی مناسب و ایده آل را روی پشت بام ایجاد می‌کند و شما می‌توانید ساعت‌ها در این مکان زیبا و بکر استراحت کنید.
  5. باعث تصفیه هوا و کاهش دی اکسید کربن می‌
  6. بهبود مناظر اطراف ساختمان و فراهم آوردن فضایی سبز و زیبا
  7. به شما این امکان را می‌دهد که به کشاورزی مشغول شوید و با کاشت سبزیجات و صیفی‌جات تا حدودی در خرید مواد غذایی صرفه جویی نمایید.
  8. برای افرادی که به باغبانی و کشاورزی علاقه‌مند هستند، می‌تواند باعث ایجاد حس خوبی ‌شود.

مزایای روف گاردن

معایب روف گاردن

بام سبز علاوه بر اینکه دارای مزایای فراوانی است ، معایبی نیز دارد که بهتر است با آن آشنا شوید و هنگام طراحی این مشکلات را مد نظر داشته باشید

  1. اجرای این طرح از هزینه زیادی برخوردار است زیرا نیاز به نگهداری، عایق بندی، رسیدگی و ضد آب کردن بیشتری نسبت به دیگر سقف‌های ساده یا معمولی دارد
  2. امکان ایجاد روف گاردن در فضاهای کوچک وجود ندارد.
  3. اگر پشت بام نتواند وزن روف گاردن را تحمل کند باعث نشست سقف می‌شود و خسارت‌هایی را برای ساختمان ایجاد می کند
  4. نمی‌توان همه نوع پوشش گیاهی را کاشت، علاوه بر این، پوشش گیاهی باید با شرایط آب و هوایی منطقه مطابقت داشته باشد.
  5. از دیگر معایب بام سبز می‌توان به سنگین شدن سقف و نفوذ ریشه گیاهان در سقف اشاره کرد که این موضوع باعث ته نشین شدن ذرات خاک می‌شود و در نتیجه سقف نشست می‌کند.
  6. مراقبت از روف گاردن با توجه به نوع طراحی آن از ساده تا پیچیده متفاوت می‌باشد و دستور نگهداری در هر یک از این طراحی‌ها با یکدیگر متفاوت است.

 

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روش‌های بزرگ نشان دادن اتاق خواب مطلب “۶ ترفند برای بزرگ نشان دادن اتاق خواب” را بخوانید.

 



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در تغییر دکوراسیون، اکثرا به دنبال راهکارهایی هستند که باعث بزرگ نشان دادن اتاق خواب شود. می‌توان با تغییراتی در رنگ وسائل و دیوارها اتاق را بزرگتر نشان داد
بزرگ نشان دادن اتاق خواب

چه به تازگی به خانه جدیدتان اسباب‌کشی کرده باشید و چه بخواهید اتاق خواب‌های خانه فعلی خود را طراحیِ مجدد کنید، همیشه تغییرِ اتاق‌های کوچک کارِ چالش‌برانگیزی است. اما شما می‌توانید با بکارگیریِ چند ترفند، یک فضای کوچک را طوری تغییر دهید که احساسِ بزرگتر و جادارتر بودن را به شما القا کند. در ادامه این بخش از مجله دلتا ۶ ترفند برای بزرگ نشان دادن اتاق خواب را باهم می‌خوانیم.

۱. برای دیوار‌ها رنگِ روشن و برای وسائل از رنگ‌های متفاوت استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در تزئین و طراحی اتاق خواب رنگِ دیوار‌ها و وسائلی است که در آن استفاده می‌شود. توصیه کارشناسانِ طراحیِ داخلی برای اتاق خواب این است که رنگ دیوارها، سقف و در و پنجره روشن باشد و رنگِ وسائلی که در آن چیده می‌شود تنوع داشته باشد تا از شدتِ مینمالیستیِ سبک کاسته بشود.

کارشناسِ طراحیِ داخلی، روری کارتر، می‌گوید: «وقتی رنگ دیوار‌ها سفید است و شما هم یک میز سفید رنگ در آن می‌گذارید، میز در دیوار محو می‌شود و این باعث می‌شود یک حجمِ سنگین در اتاق کمتر به چشم بیاید.» در واقع نکته نخست این است که نه زیاد از رنگ سفید استفاده کنیم و نه کم!

اتاق خواب

۲. هماهنگی بین رنگ‌ها بسیار مهم است.

علاوه بر به کار بردن رنگ روشن در دیوارها، رعایت هماهنگی وسائلی که در اتاق استفاده شده هم نکته بسیار مهمی است ومی‌تواند به بزرگ نشان دادن اتاق کمک کند. قالیچه، مبلمان، آثار هنری و اقلامِ تزئینیِ دیگر باید سایه‌روشن‌های متفاوت داشته باشند تا چشم به سمتشان کشیده شود.
روری می‌گوید: «اگر اتاقِ خواب به خوبی تزئین شده باشد، این وسائل اتاق هستند که توجه را جلب می‌کنند نه کوچکی اتاق»

۳. برای ایجاد فضای خالی از تخت پایه بلند استفاده کنید.

اگر تختان را عوض کنید و یک تختِ پایه‌بلند خریداری کنید، می‌توانید از فضای زیر آن برای ملحفه‌ها و لباس‌ها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود زمین اتاق خواب نیز کمتر تحتِ اشغالِ وسائل به نظر برسد. تخت‌های حجیم که زیرشان پُر است، برای اتاق‌های کوچک مناسب نیستند و هیچ خدمتی هم به شما نمی‌کنند.

۴. از فرش‌های کاملاً تخت استفاده کنید.

داشتن یک قالیچه در اتاق خواب همیشه گزینه بسیار مناسبی برای تزئین است. قالیچه در روز‌های سرد زمستان به اتاق خواب گرما می‌بخشد و اتاق خواب را زیبا می‌کند. بهترین نوع قالیچه، قالیچه بسیار تخت است که با رنگ سفید دیوار‌های اتاق خواب همخوانی دارد و آنقدر‌ هم حجیم نیست که باعث شود سایر وسائل اتاق به چشم نیاید.

دکوراسیون اتاق خواب

۵. بالای تخت از آثار هنری بزرگ استفاده کنید.

برای آنکه به اتاق چهره‌ای ملایم‌تر ببخشید، یک اثر هنری را جایگزین تاج بلند تخت بکنید. این ترفند ساده باعث می‌شود، آثار هنری توجه را به خود جلب کنند و سقف اتاق بلندتر به نظر برسد.

۶. یک آینه در مقابل منبع نور قرار دهید تا نور را بازتاب کند.

یک روش منحصر‌به‌فرد دیگر برای ایجاد توهم بزرگی در اتاق، این است که یک آینه بزرگ را درمقابل منبع نور قرار دهید. روری می‌گوید: «بهترین کار این است که یک آینه قدی را روی دیوار مقابل پنجره نصب کنید.» این کار باعث می‌شود اتاق دو‌برابر بزرگتر به نظر برسد.

 

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از تاثیر رنگ‌ها در دکوراسیون، مطلب “تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی” را بخوانید.



:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون، یکی از وظایف طراحان داخلی است. بیشتر طراحان با روانشناسی رنگ آشنا هستند و با توجه به کارکرد آن فضا، رنگ مناسبی را انتخاب می‌کنند.
تاثیر رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

شما با آگاهی از تاثیر رنگ‌ بر دکوراسیون داخلی می‌توانید برای طراحی فضای داخلی منزل خود بهترین و مناسب‌ترین رنگ را انتخاب کنید. با مجله دلتا همراه باشید تا در ادامه درباره تاثیر رنگ‌ها بیشتر صحبت کنیم.

روان شناسی رنگ برای طراحی داخلی

وقتی در مورد رنگ شناسی دکوراسیون صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که رنگ‌ها به طور تصادفی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در نگاه اول ممکن است فکر کنیم مثلا انتخاب رنگ‌ها برای یک اتاق نشیمن، یا برای کل خانه ساده است، زیرا ما رنگی را انتخاب می‌کنیم که دوست داریم.

دکوراسیون داخلی

رنگ شناسی در طراحی دکوراسیون داخلی

با اضافه کردن یک رنگ خاص یا ترکیبی از رنگ‌ها, می‌توانید به سادگی حالت خود را تغییر دهید, اتاق شما با ایجاد توهم نوری، کوچک‌تر یا بزرگ‌تر می‎شود.

رنگ بر روی ذهن افراد تاثیر می‌گذارد, می‌تواند ما را تشویق کند, می‌تواند ما را خوشحال کند, می‌تواند باعث شود احساس امنیت و آرامش کنیم, می‌تواند توانایی تمرکز یا به یاد آوردن چیزهای دلپذیر را افزایش دهد. در مقابل، رنگ هایی نیز وجود دارند که ما را افسرده می‌کنند.

روانشناسی رنگ

۳ نکته در انتخاب رنگ دکوراسیون

در انتخاب رنگ در نظر بگیرید که:

  1.  چه مقدار زمان را در آنجا صرف می‌کنید، چه مواقعی را آنجا هستید و چه کارهایی را انجام خواهید داد.
  2. آیا نور خورشید، وارد اتاق می‌شود یا خیر.
  3. اتاق شما چقدر بزرگ است.

با توجه به این نکات، از رنگ‌های روشن‌تر یا تیره‌تر استفاده کنید. رنگ‌های روشن احساس فضای بیشتری را می‌دهند و رنگ‌های تیره‌تر یا گرم باعث می‌شود که اتاق کوچک‌تر به نظر برسد.

این نکته را بدانید که تاثیر رنگ بر افراد یکسان نخواهد بود. به طور مثال, بسیاری از افراد رنگ سیاه را رنگ عزاداری یا مسائل غم‌انگیز می‌دانند، در حالی که برخی دیگر ممکن است دوست داشته باشند و احساس خوبی بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با چیدمان بالکن “چیدمان تابستانی بالکن” را بخوانید.



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
نصب پرده مناسب در سالن پذیرایی و هماهنگی و ست بودن رنگ آن با دیگر وسایل می تواند زیبایی ظاهری بسیار بیشتری به منزل ببخشد.
مدل پرده جدید پذیرایی

توجه به جزئیات، رنگ، طرح و حتی سبک دکوراسیون شما تأثیر زیادی روی انتخاب مدل پرده جدید پذیرایی‌ شما خواهد داشت. اما به طور کلی برخی از مدل‌ها و طرح‌ها در سال جدید بیشتر از گذشته مورد استقبال قرار می‌گیرند و فضای خانه شما را نیز به محیطی امروزی‌تر و مدرن‌تر تبدیل می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید پرده‌ها نقش مهمی در زیبایی یک خانه دارند و هر سال طراحان مد و دکوراسیون داخلی، رنگ و نقش و مدل‌هایی خاص را به عنوان مدلهای جدید پرده های سلطنتی و مدرن ارائه می‌دهند. پس اگر قصد دارید تا تغییری اساسی و مطابق مد روز در منزل خود ایجاد کنید، بهتر است در این مطلب با ما در مجله دلتا همراه باشید.

دو لایه پرده

از دو لایه پرده استفاده کنید

شاید این موضوع دغدغه خیلی از افراد باشد که زمانی که از پرده‌های ضخیم استفاده می‌کنند، از نور آفتاب محروم می‌شوند و با استفاده از پرده‌های نازک نیز در فصل تابستان از تابش مستقیم نور خورشید در امان نیستند.

طراحان دکوراسیون داخلی در سال ۲۰۲۰ ایده خوبی برای شما در نظر دارند. استفاده از پرده‌های دولایه، با یک لایه ضخیم و یک لایه نازک که مناسب همه فصل‌ها است. این یک انتخاب ساده و هوشمندانه برای تنظیم نور به داخل خانه شما است.

طراحی این نوع پرده‌ها کاملا ساده و بدون مدلی خاص است و تنها دو لایه پرده روی هم با دو ضخامت مختلف در نظر گرفته می‌شود و از این رو ظاهری شبیه به کرکره‌های مدرن یا شیدهای امروزی دارد.

میله پرده‌ها

میله پرده‌ها را مخفی کنید

امسال برعکس سال‌ها گذشته قرار نیست که از انواع میله پرده‌های مختلف و کتیبه‌ها برای جلوه بخشیدن به پرده‌ها استفاده کنید. بهتر است مدل پرده جدید پذیرایی منزل خود را طوری طراحی کنید که میله پرده‌های آن پوشیده شوند. می‌توانید پرده‌ها را از سقف آویزان کنید و از طرح و رنگ پرده جدید در فضای خانه لذت ببرید.

با استفاده از این سبک چشم‌ها بیشتر به سوی طرح و رنگ پارچه پرده‌ شما معطوف می‌شود و به همین دلیل جذابیت پارچه پرده‌ نیز بیشتر نشان داده خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جدیدترین دکوراسیون خانه ” دکوراسیون تابستانی منزل” را مطالعه کنید.

مدل فرانسوی

از مدل فرانسوی غافل نشوید

یکی دیگر از مدل پرده جدید پذیرایی انتخاب طرح پرده فرانسوی است که شاید به خاطر داشته باشید که تا چند سال پیش هم جز مدل‌های پر طرفدار پرده محسوب می‌شد؛

اگر دوست دارید این مدل پرده جدید پذیرایی را در خانه‌ خود امتحان کنید، بهتر است از پارچه‌هایی با کیفیت از جنس ساتن و مویر استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که این سبک پرده از مدل پرده های جدید اتاق پذیرایی با متراژ بالاتر است و برای خانه‌های بزرگ جلوه زیباتری خواهد داشت.

مدل پرده جدید

از سبک رومی استفاده کنید

یکی دیگر از مدل پرده های جدید اتاق پذیرایی که از دیرباز بیشتر در خانه‌های سلطنتی و روم باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت، پرده رومی است. برای این مدل پرده جدید پذیرایی از پارچه‌هایی سنگین و متراکم استفاده می‌شود و از مدلهای جدید پرده های سلطنتی در خانه‌های امروزی نیز محسوب می‌شود.

مدل پرده جدید

به پرده‎های اتریشی توجه کنید

پرده  سبک اتریشی پرده‌‌ای است که ظرافت بیشتری در مقایسه با سبک رومی و فرانسوی دارد و در عین حال در قسمت زیرین آن پین‌های طبیعی و زیبا به چشم می‌خورد.

برای دوخت این پارچه‌ها باید از پارچه‌هایی ظریف‌تر استفاده شود و به همین دلیل انتخاب فوق‌العاده‌ای برای سبک دکوراسیون مدرن و یا سلطنتی محسوب می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با انواع پرده آشپزخانه ”پرده آشپزخانه و انواع آن” را مطالعه کنید.

مدل پرده جدید

پرده‌های طرح‌دار کلاسیک این بار مدرن می‌شوند

مدل پرده جدید پذیرایی امسال با ایده گرفتن از سبک‌های قدیمی و کلاسیک طراحی شده است. استفاده از پارچه‌هایی طرح‌دار و متراکم، یکی از آن سبک‌هایی است که امسال باید بیشتر از گذشته به آن توجه کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دکوراسیون مدرن” دکوراسیون اتاق پذیرایی مدرن”را مطالعه کنید.

سبک ژاپنی

پرده‌های سبک ژاپنی را فراموش نکنید

یک مدل پرده جدید پذیرایی که در سال ۲۰۲۰ توسط طراحان دکوراسیون داخلی پیشنهاد شده است، پرده‌های ژاپنی است. این نوع پرده ژاپنی، در واقع برگرفته از سبک و نقوش شرقی و ژاپنی است.

پرده ژاپنی بیشتر در خانه‌هایی به سبک مدرن استفاده می‌شود. به پرده‌های ژاپنی، پرده‌های پنلی نیز گفته می‌شود که ایده جذابی برای سبک‌های مینیمالیسیم محسوب می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
پاف‌ها ممکن است به عنوان یک المان ثابت و همیشگی بخشی از چیدمان باشند یا نسبت به شرایط متغیر جابجا گشته و در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.
کاربرد پاف مبل

دکوراسیون خانه متشکل از اجزای متفاوتی است که هر کدام، حتی اگر کوچک باشد، نقش به‌سزایی در دکوراسیون دارد. یکی از این اجزا پاف مبل است. کاربرد پاف مبل در هر بخش از خانه اگرچه یکسان است اما در ترکیب کلی دکوراسیون نقش متفاوتی دارد.

در این مطلب از مجله دلتا به معرفی پاف مبل به عنوان یک المان چندعملکردی در چیدمان داخلی خانه می‌پردازیم و با کاربردهای خلاقانه آن آشنا می‌شویم.

تعریف

پاف مبل چیست؟

پاف مبل که در بازار مبلمان با نام‌های پوف، جلومبلی یا صندلی عثمانی نیز خوانده می‌شود، یک المان چندمنظوره استوانه‌ای، مکعبی یا کپسولی شکل و فاقد پشتی است.

ظاهر تزئینی و تطبیق‌پذیری پاف‌ها با کاربردهای گوناگون امکان استفاده نوآورانه از آن‌‎ها را در دکوراسیون داخلی و خارجی فراهم کرده است. پاف مبل یک المان چندعملکردی در مبلمان است که می‌تواند با کاربردهای گوناگون تطبیق پیدا کند.

انواع پاف مبل از لحاظ شکل و ساختار

پیش از معرفی کاربرد پاف مبل در دکوراسیون، ابتدا با انواع آن آشنا می‌شویم. پاف‌ها را می‌توان بر اساس شکل ظاهری، جنس روکش و محفظه داخلی دسته‌بندی کرد.

شکل و ساختار

پاف مبل مکعبی یا منشوری

پاف مبل با فرم مکعب‌مربع یا مستطیل شاید رایج‌ترین گونه پاف باشد که به دلیل ساختارش  سطح مسطح و مفیدی را برای کاربردهای گوناگون (از نشستن گرفته تا میزکنار مبل) فراهم می‌کند.

از پاف‌های منشوری شکل نیز می‌توانید مشابه پاف‌های مکعبی در چیدمان خانه بهره بگیرید.

استوانه‌ای یا کپسولی

پاف مبل استوانه‌ای یا کپسولی

این پاف‌ها را می‌توانید به خوبی با انواع مبلمان، به‌ویژه با چیدمان شعاعی، جفت‌وجور کنید. این پاف فرمی مدور و دعوت‌کننده دارد و شاید برای بکارگیری در چیدمان‌های سنتی و کلاسیک مناسب‌تر باشد.

ساختار نوآورانه

پاف مبل با ساختار نوآورانه

ساختار پاف‌ها به اشکال هندسی اقلیدسی و منتظم محدود نمی‌شود. در بازار مبلمان می‌توانید گستره متنوعی از پاف‌ها را با تشکچه‌ها، پایه‌ها و ساختارهای نوآورنه ببینید.

کاربردهای پاف مبل در خانه

کاربرد پاف مبل

پاف مبل برای نشستن

شاید ابتدایی‌ترین کاربردی که برای یک پاف به ذهن برسد، فراهم کردن فضایی برای نشستن باشد. پاف‌ها ابعاد کوچک‌تری نسبت به مبل و کاناپه دارند، پس به راحتی می‌توانید آن‌ها را زیر میز، گوشه اتاق یا کنار مبلمان قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب مبل ”انتخاب رنگ مبل برای خانه” را مطالعه کنید.

پاف مبل به عنوان میز

پاف مبل به عنوان میز

کاربرد پاف تنها به نشستن محدود نمی‌شود، این المان جمع‌وجور را می‌توانید به عنوان میز اصلی یا میز عسلی در جلو یا کنار مبل، کاناپه و صندلی‌ها قرار دهید.

اگر هدفتان از خریدن پاف استفاده از آن به عنوان میز است، بهتر است به دنبال پافی باشید که سطح روی آن صاف، سفت و افقی است. به ابعاد و وزن پاف نیز توجه داشته باشید؛ برای مثال، اگر می‌خواهید پاف نقش میز اصلی و ثابت را در مبلمانتان ایفا کند، باید به دنبال گزینه‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر بگردید که لزومی ندارد چندان سبک باشد.

کاربرد پاف مبل

پاف مبل به عنوان زیرپایی

می‌توانید پاف‌هایی را که سبک و کوچک بوده و به راحتی امکان جابه‌جایی دارند، در موقعیت‌های مختلف کنار مبل یا صندلی قرار دهید و از آن‌ها برای استراحت استفاده کنید. همچنین در صورت استحکام کافی می‌توانید از پاف به عنوان چهارپایه برای دسترسی به طبقات بالایی کتابخانه‌ها، قفسه‌ها و کمدها بهره بگیرید.

کاربرد پاف

پاف مبل برای استفاده در فضای باز

پاف‌های سبک و کوچک را می‌توانید به منظور نشستن و وقت گذراندن در هوای آزاد مورد استفاده قرار دهید. از پاف‌های بزرگتر نیز می‌توانید به عنوان نیمکت و میز چای‌خوری در فضاهای باز و نیمه‌باز خانه (حیاط، تراس، پاسیو، باغ و…) بهره بگیرید. پاف‌های حصیری، پارچه‌ای و بافته شده ترکیب هماهنگی با مبلمان فضای باز، گیاهان و المان‌های طبیعی بدست می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با زیباسازی حیاط خلوت ”طراحی حیاط خلوت” را مطالعه کنید.

سخن پایانی

بهره‌گیری از المان‌های چندکاره و تطبیق‌پذیر مانند پاف مبل در چیدمان خانه گام موثری در استفاده مفید و بهینه از فضا و صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به خرید مبلمان است. زیرا این المان‌ها از امکان جابجایی، هماهنگی با ترکیب‌بندی‌های گوناگون و پاسخگویی به کاربردهای متنوع برخوردارند.



:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
هندوانه هزاران سال است که کشت می‌شود و بنابر برخی شواهد قدمت استفاده از این میوه به دوران مصر باستان باز می گردد.
فواید هندوانه

هندوانه یک میوه خوشمزه تابستانی است که در سنت‌های دیرین ایرانی مانند شب یلدا هم جایگاه ویژه‌ای دارد. بررسی فواید هندوانه نشان می‌دهد این میوه واقعا برای سلامتی مفید است.

بدون شک قرار دادن این خوراکی مفید در رژیم غذایی برای سلامتی شما مفید خواهد بود. در این مطلب از مجله دلتا شما را با فواید هندوانه آشنا خواهیم کرد.

به تأمین آب بدن کمک می‌کند

۹۲ درصد از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. حجم زیاد آب در میوه و سبزیجات موجب می‌شود که بعد از خوردن آنها احساس سیری کنید. ترکیب آب و فیبر در این خوراکی‌ها به این معنی است که بدون اینکه کالری زیادی را وارد بدن خود کنید، در حال مصرف حجم مناسب ماده غذایی هستید.

مواد مغذی

حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است

هندوانه یکی از کم‌کالری‌ترین میوه‌ها به شمار می‌رود. همان‌طور که گفته شد در هر پیمانه از هندوانه که وزن آن ۱۵۴ گرم است، فقط ۴۶ کالری وجود دارد. یک پیمانه هندوانه مواد مغذی بسیاری دارد که شامل ویتامین و مواد معدنی زیر می‌شود و درصدی از نیاز روزانه را برآورده می‌کند:

  •  ویتامین ث: ۲۱ درصد
  • ویتامین آ: ۱۸ درصد
  • پتاسیم: ۵ درصد
  • منیزیم: ۴ درصد
  • ویتامین ب ۱، ب ۵ و ب ۶: ۳ درصد

همچنین هندوانه حاوی میزان زیادی کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن و لیکوپن است. سیترولین که یک آمینواسید ضروری است، نیز در هندوانه یافت می‌شود. مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های هندوانه عبارتند از:

  • ویتامین ث
  • کاروتنوئید
  • ویتامین آ
  • لیکوپن
  • کوکوربیتاسین ای

جلوگیری از سرطان

به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند

مصرف لیکوپن که در هندوانه فراوان است، با احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کم می‌کند. قوی‌ترین ارتباط دیده شده بین لیکوپن و سرطان سیستم گوارش بوده است.

التهاب و استرس اکسیداتیو را کم می‌کند

التهاب یکی از دلایل اصلی در بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود. هندوانه می‌تواند سبب کاهش التهاب و آسیب اکسیدانی شود، چرا که غنی از آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی لیکوپن و ویتامین ث است.

هندوانه دارای هر دو ماده لیکوپن و ویتامین ث است. لیکوپن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند برای سلامت مغز نیز مفید باشد. برای مثال، ممکن است شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر را به تأخیر بیندازد.

سلامت قلب

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

مواد مغذی بسیاری در هندوانه وجود دارد که برای سلامت قلب مفید است. بر اساس مطالعات انجام شده لیکوپن می‌تواند کلسترول و فشار خون را کم کند.

هندوانه حاوی ماده‌ای به نام سیترولین است، این اسید‌آمینه می‌تواند سطح اکسیدنیتریک بدن را افزایش دهد. اکسیدنیتریک به انبساط رگ‌های خونی کمک می‌کند و همین نکته باعث کاهش فشار خون می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر مانند ویتامین آ، ب ۶، ث، منیزیم و پتاسیم موجود در هندوانه نیز برای قلب مفید شناخته شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با عادات مضر برای قلب ”دشمنان پنهان قلب” را مطالعه کنید.

فواید هندوانه بر سیستم گوارش تاثیر دارد

هندوانه شامل مقدار زیادی آب و کمی فیبر است که هر دو موجب هضم سالم می‌شوند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب و فیبر مانند هندوانه، می‌تواند برای ارتقای حرکات طبیعی روده مفید باشد.

درمان و مراقبت از مو

موجب شادابی پوست و مو می‌شود

هندوانه دارای ویتامین آ و ث است که هر دو برای سلامت پوست و مو ضروری محسوب می‌شوند. ویتامین ث به تولید کلاژن بدن کمک می‌کند، این پروتئین پوست را تقویت می‌کند و باعث استحکام مو می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با منابع ویتامین C ”ویتامین ث و منابع آن” را مطالعه کنید.

ویتامین آ نیز برای پوست سالم اهمیت دارد چرا که به تولید و ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند.

تخم هندوانه خواص زیادی دارد

تخمه هندوانه حاوی میزان زیادی منیزیم است که به پاک‌سازی روده و پوست کمک می‌کند. این ماده همچنین برای درمان جوش مفید است. منیزیم از ریزش مو جلوگیری می‌کند و رشد مو را هم تحریک می‌کند.

بارداری

برای بارداری مفید است

از فواید هندوانه در دوران بارداری می‌توان به این نکته اشاره کرد که ویتامین ب ۶ موجود در تخم هندوانه در جلوگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی جنین تأثیرگذار است.

همچنین آهن موجود در تخم هندوانه نه تنها در دوران بارداری مفید است بلکه برای همه سنین و در همه شرایط برای درمان کم‌خونی پیشنهاد می‌شود.

موجب کاهش وزن می‌شود

گفته می‌شود فیبر موجود در تخم هندوانه اشتها را کم می‌کند و از این طریق موجب لاغری می‌شود. همچنین ویتامین و مواد معدنی موجود در تخمه باعث افزایش انرژی بدن می‌شود.

هندوانه در بهبود دیابت کمک می‌کند

در مورد خواص هندوانه و دیابت مطالب بسیاری گفته‌اند تخم هندوانه می‌تواند به دلیل کاهش گلوکز خون در درمان دیابت تأثیرگذار باشد، ولی بهتر است قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص توت‌ها ”توت‌فرنگی، خواص و مضرات آن” را مطالعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
با آمدن ویروس کرونا، سبک زندگی همه ما دستخوش تغییر شد و برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانمان ملزم به رعایت نکاتی شدیم که برایمان تازگی داشت، از جمله استفاده از ماسک.
ماسک پارچه ای

با شیوع ویروس کرونای جدید استفاده از ماسک به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از انتقال این ویروس به فرد دیگر شناخته شد. افراد الزامی در استفاده از ماسک‌های پزشکی نداشتند و پوشیدن ماسک پارچه ای نیز کفایت می‌کرد.

با توجه به اینکه کووید ۱۹ ویروسی نوظهور  و اطلاعات محققان در مورد آن بسیار اندک است با تحقیقات جدید، یافته‌های تازه‌ای به دست می‌آید. در آخرین تحقیقات انجام شده، لزوم استفاده از انواع ماسک مشخص شده است.

با ما در مجله دلتا همراه شوید تا آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت را بررسی کنیم.

ماسک پارچه ای

دستورالعمل جدید چیست

از آنجاکه تاکنون هیچ دارویی برای درمان مبتلایان به کووید ۱۹ یافت نشده است و نیز تولید انبوه واکسنی که برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس بتواند موثر باشد، ماه‌ها به طول خواهد انجامید،بنابراین همچنان کنترل این همه‌گیری با رعایت اصول بهداشتی مثل شستشوی مداوم دست‌ها، عدم تماس دست با صورت، رعایت فاصله ایمنی و البته استفاده از ماسک میسر است.

سازمان جهانی بهداشت در دستورالعمل جدید خود از دولت‌ها خواست، استفاده از ماسک در مناطق عمومی را اجباری کنند.

محافظت در ازدحام

استفاده از ماسک چه جاهایی الزامی است

این سازمان توصیه می‌کند، دولت‌ها در مناطقی که دچار شیوع گسترده ویروس کرونا است استفاده از ماسک‌های غیرپزشکی (مانند ماسک‌های پارچه‌ای) را در وسایل حمل و نقل عمومی، مغازه‌ها و مکان‌های دیگری که رعایت فاصله اجتماعی دشوار است، اجباری کنند چرا که استفاده از ماسک برای همه سودمند خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با استفاده از انواع ماسک ” ماسک مناسب پیشگیری از کرونا” را مطالعه کنید.

پیشگیری از ابتلا

چه افرادی باید ماسک بزنند

به‌طور عادی، افراد بالای ۶۰ سال یا افرادی که پیش زمینه بیماری دارند، باید در مکان‌های عمومی از ماسک‌های پزشکی استفاده کنند.

همچنین همه کارکنان مراکز درمانی نیز باید باید ماسک بپوشند. رعایت این دستورالعمل برای همه افراد شاغل در مراکز درمانی ضروری است، نه فقط  آن‌هایی که با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ سر و کار دارند.

به گفته تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت،استفاده از ماسک فقط یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا است و افراد باید تمام اصول بهداشتی را رعایت کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با تغذیه مناسب افراد مسن ”رژیم غذایی سالم برای میانسالان” را مطالعه کنید.

ماسک پارچه ای

آیا ماسک پارچه ای مناسب است

سازمان جهانی بهداشت در مورد استفاده از ماسک‌ پارچه ای نیز دستورالعمل جدیدی ارائه کرده است. به این ترتیب که ماسک پارچه ای باید از سه لایه متفاوت ساخته شود:

  • لایه درونی از پارچه‌ کتانی جاذب
  • لایه میانی از پارچه پلی‌پروپیلن
  • لایه بیرونی پارچه مصنوعی مقاوم به مایع

طبق تحقیقات اخیری که انجام شده است، فقط با رعایت این شرایط یک ماسک پارچه‌ای مناسب استفاده برای بیماری کرونا است.که می‌توان در خانه هم تهیه کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای دانستن آخرین یافته‌های جدید در مورد کرونا ” یافته‌های جدید در مورد کرونا” را مطالعه کنید.

دستورالعمل جدید

سخن پایانی

این راهنمای جدید بر اساس نتایج پژوهشی است که به سفارش این سازمان، درباره نوع ماسک‌هایی که افراد در جامعه می‌توانند استفاده کنند، انجام شده است. البته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند هنوز معلوم نیست که این ماسک زدن باعث حفاظت خود فرد شود، اما ماسک زدن در صورتی که به درستی انجام شود، از افراد دیگر محافظت می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افراد نه تنها در اتوبوس‌ها، قطارها و سایر وسائل نقلیه عمومی، بلکه در هر جای دیگری که فاصله‌گیری جسمی مشکل است- در خواروبار فروشی‌ها، در محل کار یا در گردهمایی‌های اجتماعی، تجمع‌های گسترده‌ و در فضاهای بسته مانند مدارس، کلیساها، مسجدها و سایر مکان‌های عبادت، نیز باید ماسک بزنند.

این سازمان تاکید می‌کند که ماسک زدن نباید باعث نادیده گرفتن فاصله‌گیری جسمی و بهداشت دست شود.

توصیه پیشین این سازمان درباره استفاده از ماسک‌های پزشکی برای بیماران کرونا و افرادی که از آنها مراقبت می‌کنند، نیز به قوت خود باقی است.



:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
سال‌های طولانی است که توت سفید به عنوان ماده‌ غذایی و دارویی مهم در طب سنتی چین شهرت دارد. تقریبا تمام بخش‌های این گیاه دارای خواص دارویی است.
خواص توت سفید

خواص توت سفید برای اندام‌ها مختلف بدن بسیار زیاد است و موجب عملکرد بهتر آن‌ها می‌شود. جالب است بداند یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی، توت سفید است.

در این مطلب از مجله دلتا به خواص توت سفید تازه می‌پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

خواص توت سفید تازه

درمان و مراقبت از مو

 

خواص توت سفید برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

پاک‌سازی پوست صورت

توت سفید به دلیل ‌آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد یکی از بهترین میوه‌ها برای پاک‌سازی پوست صورت و درمان لکه‌های تیره پوست است.

می‌توانید با خوردن توت سفید یا له کردن و مالیدن آن به صورت، پوست خود را پاکسازی کنید.

جوان‌سازی پوست

جوان‌سازی پوست صورت

تحقیقات نشان داده که خوردن توت سفید به دلیل میزان بالای ‌آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان‌سازی پوست صورت می‌شود.

درمان پوست خشک و حساس

روغن برگ درخت توت به درمان پوست خشک و حساس کمک فراوانی می‌کنند. این روغن در بیشتر عطاری‌ها موجود است.

تقویت و افزایش رشد مو

توت سفید حاوی مقدار زیادی روی و آهن است که از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود.

فواید دارویی و درمانی توت سفید برای بدن

خواص توت سفید

دیابت و قند خون

مطالعات نشان داده که توت سفید و چای تهیه شده از برگ درخت توت سفید می‌تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.

میوه توت سفید حاوی میزان بالایی فیبر است که به کاهش قند خون افراد دیابتی کمک می‌کند.

چای برگ درخت توت با افزایش تولید پروتئین GLUT4 باعث کاهش میزان گلوکز در خون می‌شود.

پودر برگ توت سفید با کاهش تولید PDK4 حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می‌بخشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با علائم افت قند خون ”افت قند خون، علائم و درمان آن” را مطالعه کنید.

کودکان

گفتیم که توت سفید آهن بالایی دارد و درنتیجه به درمان کم‌خونی در کودکان کمک می‌کند. از طرفی، میزان بالای فیبر موجود در این میوه برای بهبود حرکات روده و درمان یبوست در کودکان مفید است.

معده و دستگاه گوارش

ازآنجاکه فیبر موجود در توت سفید بسیار زیاد است، به بهبود هضم غذا کمک می‌کند، نفخ معده را کاهش می‌دهد و به سلامت عمومی دستگاه گوارش کمک می‌کند.

کاهش وزن

لاغری و کاهش وزن

قند بالای توت به همراه فیبر فراوان آن باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می‌کند. البته با توجه به کالری بالای این میوه، زیاده‌روی در خوردن آن موجب چاقی خواهد شد.

چای برگ درخت توت با بهبود متابولیسم از چاقی و جذب چربی اضافی در بدن جلوگیری می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند که قبل از هر وعده غذایی یک فنجان چای برگ درخت توت بنوشید تا اشتهای شما کاهش پیدا کند و از جذب چربی جلوگیری شود.

فشار خون

یکی از مهمترین خاص توت سفید تاثیر کاهش فشار خون است. پتاسیم و منیزیم موجود در توت سفید باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود. همچنین ‌آنتی‌اکسیدان رزوراترول موجود در این میوه به عنوان یک وازودیلاتور عمل کرده و با کاهش تولید اکسیدنیتریک موجب انبساط رگ‌های خونی می‌شود. این فرایند به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

سرماخوردگی

ویتامین C موجود در توت سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه مفید خواهد بود.

همچنین آلکالوئید‌های موجود در این میوه ماکروفاژ‌ها را فعال می‌کند. ماکروفاژ‌ها گونه‌ای از گلبول‌های سفید به شمار می‌روند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با منابع ویتامین C ”ویتامین ث و منابع آن” را مطالعه کنید.

استرس، اضطراب و افسردگی

این میوه خوشمزه باعث کاهش تولید دوپامین می‌شود و به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص توت‌ها ”توت‌فرنگی، خواص و مضرات آن” را مطالعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
کلسیم برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها شناخته شده است. در واقع، اکثر کلسیم بدن ما در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود.
مواد غذایی کلسیم دار

بعد از ۳۰ سالگی تراکم استخوان‌ها شروع به کم‌شدن می‌کند. اما راه‌هایی برای کم‌کردن سرعت کاهش تراکم استخوان وجود دارد. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، استفاده از رژیم غذایی مناسب است که در آن با خوردن مواد غذایی کلسیم دار می‌توانیم تراکم استخوان را در هر سنی تقویت کنیم.

برای آشنایی با مواد غذایی کلسیم دار با ما در مجله دلتا همراه شوید.

شیر

شیر بهترین منبع کلسیم است. یک فنجان شیر ۲۲۶ گرمی کم‌چرب یا پرچرب یا سرشیردار ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد.

 ماست و پنیر

 ماست و پنیر

شیر دوست ندارید؟ یک فنجان ۲۲۶ گرمی ماست هم همان مقدار کلسیم دارد. ۲۸ گرم پنیر سوئیسی هم همان مقدار کلسیم دارد.

حتی اگر به لاکتوز حساسیت دارید یا دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز هستید، می‌توانید بدون هیچ مشکلی ماست و پنیر بخورید یا از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده کنید. جدا کردن لاکتوز از شیر و لبنیات از کلسیم آن‌ها کم نمی‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با عدم تحمل لاکتوز ”عدم تحمل لاکتوز، علائم و درمان آن” را مطالعه کنید.

ماهی ساردین

ساردین‌ها یکی از بهترین مواد غذایی کلسیم دار محسوب می‌شوند. استخوان‌های ریز ساردین‌ها به ساخته شدن استخوان در بدن شما کمک می‌کنند. خوردن ۸۵ گرم تن ماهی ساردین، بیشتر از یک فنجان شیر به بدن شما کلسیم می‌رساند.

ماهی قزل‌آلا  

ماهی قزل‌آلا

ماهی قزل‌آلا و دیگر ماهی‌های پرچرب حاوی مواد مغذی تقویت کننده عضلات هستند. این ماهی‌ها ویتامین دی دارند که برای جذب کلسیم در بدن استفاده می‌شود.

همچنین مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ هم دارند که برای استخوان‌ها مفید است. مکمل‌های روغن ماهی جلوی کاهش تراکم استخوان در زنان را می‌گیرند و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نقش امگا ۳ ”چرا باید امگا ۳ بخوریم؟” را مطالعه کنید.

سبزیجات

شاید از شنیدن این که بعضی از سبزیجات منابع مهم کلسیم محسوب می‌شوند، تعجب‌زده شوید. از غذاهایی که با کلم‌پیچ درست می‌شود استفاده کنید. گیاه کلارد و شلغم هم کلسیم فراوانی دارند. یک فنجان شلغم پخته شده حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد.

مواد غذایی کلسیم دار

غذاهای غنی‌شده

غذاهای غنی‌شده، خودشان کلسیم ندارند اما با میزان متفاوت مواد معدنی اساسی تقویت شده‌اند. برای فهمیدن مقدار دقیق آن، روی برچسب اطلاعات تغذیه‌ای محصولات را به دقت مطالعه کنید.

مکمل کلسیم

بهترین کار این است که مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذاها دریافت کنید. اما اگر نمی‌توانید از رژیم غذایی مقدار کافی را دریافت کنید، مکمل‌ها می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند.

محصولات سویا

محصولات سویا

نصف فنجان پنیر سویا که با کلسیم غنی شده باشد بیشتر از ۴۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد. شیر سویا هم معموماً با ۳۰۰ میلی‌گرم در هر فنجان کلسیم غنی شده است.

سویا مزایای دیگری نیز برای استخوان دارد. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد مواد شیمیایی که بر پایه گیاهان ساخته شده است (ایزوفلاون) استخوان را تقویت می‌کند.

ایزوفلاون‌ها در محصولات سویا مانند پنیر سویا فراوان یافت می‌شوند. به همین خاطر سویا برای دور کردن بیماری‌های استخوان در زمان بعد از یائسگی در زنان مفید است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با محصولات سویا ”شیر سویا، خواص و مضرات آن” را مطالعه کنید.

مغزها و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها به شکل‌های مختلف سلامتی استخوان را حفظ می‌کنند. گردو و بذر کتان، منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا۳ محسوب می‌شوند. بادام زمینی و بادام پتاسیم بالایی دارند که مانع از دست رفتن کلسیم در ادرار می‌شود. مغزها پروتئین و سایر مواد مغذی نیز دارند که نقش حمایتی برای استخوان‌ها دارند.

مواد غذایی کلسیم دار

توصیه‌های پزشکی

این مواد غذایی کلسیم دار باعث تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شوند اما رعایت برخی نکات نیز لازم و ضروری است.

  • نمک مقصر اصلی محروم شدن بدن از کلسیم است. هر چه بیشتر نمک بخورید، کلسیم بیشتری با ادرار دفع می‌شود. رژیم غذایی کم‌نمک کمک می‌کند کلسیم بیشتری دریافت کنید که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.
  • تا آنجاکه امکان دارد از نور مستقیم خورشید بهره ببرید. بله، نور خورشید غذا نیست. اما بدن در نور خورشید ویتامین دی تولید می‌کند. بدون ویتامین دی بدن ما نمی‌تواند کلسیم موجود در غذا را به خوبی جذب کند.
  • همچنین با انجام ورزش‌های مناسب اقدام به ماهیچه‌سازی کنید و بدن خود را از چربی‌های اضافی پاک کنید. انجام حرکات ورزشی، تراکم استخوان‌ها را بالاتر می‌برد. پیاده‌روی سریع، رقص، تنیس و یوگا برای سلامت استخوان‌های شما توصیه می‌شوند.


:: بازدید از این مطلب : 463
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
مدل دیوار سبز بستگی به انتخاب طراح یا صاحب‌خانه از بین دیوار سبز کابلی و دیوار سبز مدولار دارد. البته نوع گیاه نیز در انتخاب مدل این نوع دیوار‌های سبز و زیبا تاثیر زیادی خواهد داشت.
مدل دیوار سبز

هنگامی‌که گیاهان سبز به صورت عمودی بر روی دیوار رشد می‌کنند به آن دیوار سبز می‌گویند. از این نوع دیوار معمولا برای طراحی دکوراسیون تراس و بالکن استفاده می‌شود، اما با با در نظر گرفتن شرایط و ابعاد دیوار، می‌توان آن‌را در طراحی داخلی نیز به‌کار برد. اینکه کدام مدل دیوار سبز را باید انتخاب کرد، بستگی به عوامل و شرایط خاصی دارد

دیوار‌های سبز که به دیوار زنده نیز شهرت دارد، امروزه بسیار محبوب بوده و بیشتر معماران و طراحان داخلی علاقه‌مند به استفاده از آن‌ها هستند. در ادامه به این مطلب خواهیم پرداخت. با مجله دلتا همراه ما باشید.

مدل دیوار سبز

فواید استفاده از دیوار‌های سبز

دیوار‌ سبز فواید بسیار زیادی دارد و مزایای آن تنها معطوف زیبایی‌اش نمی‌شود. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قیمت ملک
  • دید و منظری بی‌نظیر برای ساکنان و همسایگان
  • افزایش فضای سبز محدوده
  • رعایت توسعه پایدار
  • کاهش دما در تابستان
  • بهبود کیفیت هوا
  • ایجاد نوعی مقاومت و جلوگیری از جریان‌های هوایی و باران‌ها
  • در صورت به کار رفتن در نما بهبود عملکرد از حیث حرارت و دما

انواع دیوار سبز

انواع دیوار سبز

مدل‌ها و انواع دیوار سبز را می‌توان به صورت زیر معرفی کرد:

  • دیوار سبز کابلی (گسترده)
  • دیوار سبز مدولار حجمی و گلدان‌های دیواری (مدولار یا فلاورباکس)

شرکت‌های ایرانی به طور گسترده‌ در بخش داخلی و خارجی منزل از جمله دیوار‌های حیاط، دیوار‌های داخلی و نما، از این مدل دیوار سبز بهره برده و استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی معایب و مزایای دو مدل از این دیوار‌ها خواهیم پرداخت.

دیوار سبز مدل کابلی اکتیو

دیوار سبز مدل کابلی اکتیو

این مدل دیوار سبز مزایای بسیاری دارد که برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرعت اجرا و نصب بالا
  • سبکی
  • اجرا در فضای وسیع
  • آبیاری آسان
  • هزینه‌ کم نگهداری
  • مصرف کم آب
  • توانایی استفاده از تاسیسات و تجهیزات در داخل سازه
  • ایجاد طرح جدید

البته این مدل دیوار سبز معایبی همانند محدودیت در انتخاب نوع گیاهان، کند بودن رشد گیاهان و کم شدن قدرت اجرایی به دلیل نبود تکیه‌گاه نیز دارد.

دیوار سبز مدل مدولار

دیوار سبز مدل مدولار

این مدل مزایای بسیاری دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • امکان اجرای آن در فضا‌هایی با مساحت کم
  • تنوع در گیاهان
  • قابلیت ایجاد فضایی با کد‌های عرضی مختلف
  • ایجاد تنوع در سطح توسط پوشش گیاهی
  • سبز بودن دیوار در روز اول کاشت
  • امکان تطبیق طرح کاشت با فضا‌های سبز ارگانیک

این مدل نیز دارای معایبی است، ازجمله کند بودن اجرا، مصرف زیاد آب، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا، وزن بالا به دلیل تعدد فضا‌های کاشت و خاک، یکنواختی بصری به جهت یکارچگی سازه و در نهایت نیاز به نور زیاد برای آن دسته از گیاهان پوششی که در آن به کار رفته است.

مدل دیوار سبز

انتخاب نوع گیاهان دیوار‌های سبز

انتخاب نوع گیاهان دیوار سبز، بستگی به عوامل بسیاری از جمله روش اجرای دیوار سبز، موقعیت اقلیمی و اکولوژیک سایت شامل نور، دما، رطوبت محیط و … دارد.

بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که بومی منطقه باشند، زیرا گیاهان غیر بومی هزینه‌های نگهداری بسیار زیادی داشته و هم‌چنین سختی و دشواری بیشتری برای شما خواهد داشت.

بهتر است از گیاهان همیشه سبز در این مدل استفاده کنید تا در تمامی فصول، دیوارتان زیبایی خود را حفظ کرده و همواره کارکرد خود را نگه دارد.

اگر تصمیم دارید که از طراحی دیوار سبز در منزل خود استفاده کنید، حتما باید در انتخاب گیاهان خود به سراغ گیاهان آپارتمانی بروید تا در شرایط آپارتمان و فضای بسته سلامت و مقاومت خود را حفظ کنند.

علاوه‌بر این بهتر است به سراغ گونه‌هایی از گیاهان بروید که رشد بسیاری ندارد. گیاهان کوچک‌تر و با رشد کمتر برای این دیوارها مناسب‌تر است، این موضوع باعث می‌شود که هرس از آن‌ها به حداقل برسد.

شما می‌توانید از انواع مدل دیوار سبز در جاهای مختلف خانه استفاده کنید:

  • دیوار سبز برای دکوراسیون حمام
  • مدل دیوار سبز برای فضای نشیمن
  • برای تزئین فضای پاسیو
  • دیوار سبز برای دکوراسیون فضای خارجی
  • مدل دیوار سبز با ابعاد کوچک برای دیوارهای مخلف خانه


:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا
اگر تصمیم دارید دکوراسیون اتاق فرزند نوجوان خود را تغییر بدهید باید سلیقه و علایق او را هم در نظر بگیرید. نگاه نوجوانان با بزرگ‌‌سالان کاملا متفاوت است.
دکوراسیون اتاق نوجوانان

نکته‌ای که در طراحی دکوراسیون اتاق نوجوانان باید در نظر داشته باشید این است که اتاق نوجوان درحقیقت مکانی است که در آن آزادانه خود را ابراز می‌کند؛ به هر حال دنیای نوجوانی است و علایق عجیب‌وغریب و گاه نامتعارف آن.

برای طراحی دکوراسیون اتاق نوجوانان با کمی صبر و حوصله، به‌راحتی می‌توانید سلایق و خواست آن‌ها را با اصول لازم تلفیق کنید. در این مطلب از مجله دلتا برخی از نکات در این مورد بیان شده است.

دکوراسیون اتاق نوجوانان با خلاقیت

دکوراسیون اتاق نوجوانان با خلاقیت

این روزها نوجوانان کاملا به مُد روز آگاه هستند و خودشان یک‌پا طراح و صاحب سلیقه‌اند. اما نکته‌‌ قابل توجه این است که آن‌ها میان بزرگ‌سالی و کودکی اسیر شده‌اند و وضعیت‌شان تا حدودی بی‌ثبات و ناپایدار است. مثلا بیشتر نوجوانان هنوز اسباب‌بازی‌هایی دارند که دل‌شان نمی‌‌خواهد آن‌ها را دور بیندازند و در عین حال دوست دارند اتاق‌شان شکل رسمی‌تر و بزرگ‌سالانه‌تری هم داشته باشد.

رویکرد و نگاهی که نوجوانان به طراحی اتاق خود دارند، داشتن فضایی منحصربه‌‌خود است، مانند آپارتمانی کوچک که بتوانند بیشتر اوقات خود را در آن بگذرانند.

در طراحی دکوراسیون اتاق نوجوانان باید به این نکته توجه کنید که این اتاق، اتاقی چندمنظوره است. یعنی باید فضا را برای انجام تکالیف، پذیرایی از دوستان، خواب، استراحت و … آماده کنید و در عین حال باید بتوانید سلیقه و نظرات نوجوان را نیز در نظر بگیرید. ا

این اتاق ضمن زیبایی باید با سن و سلیقه‌ی فرزندتان هماهنگ باشد. بزرگ‌سالان معمولا به فضاهای آرام و ساده علاقه دارند، درحالی‌که نوجوانان فضاهای بانشاط و پرانرژی را می‌پسندند.

اتاق چندمنظوره برای نوجوان

اتاق چندمنظوره برای نوجوان

هر اندازه نوجوانان بزرگ‌تر می‌شوند، بیشتر به فضایی مستقل برای گذراندن اوقات‌شان با دوستان، خواب، استراحت، مطالعه و … نیاز دارند. علاوه بر این‌، اتاق نوجوان فضایی برای ابراز وجود اوست. اگر دقت کنید بیشتر نوجوانان مایلند در اتاق‌شان تصویری از خود و دوستان‌شان قرار بدهند.

برای طراحی دکوراسیون اتاق نوجوانان به موارد زیر توجه کنید:

  • فضایی برای مطالعه
  • فضایی برای خواب و استراحت
  • فضایی برای گذراندن وقت با دوستان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با کتابخانه ”کتابخانه خانگی” را مطالعه کنید.

دکوراسیون اتاق نوجوان

اگر اتاقی که در اختیار دارید کوچک است، این تقسیم‌بندی چندمنظوره کمی چالش‌برانگیزتر خواهد بود. پس به ایده‌های زیر توجه کنید:

  • برای مطالعه‌ فضایی عمودی در نظر بگیرید و از قفسه‌ها و طاقچه‌ها برای قرار دادن کتاب‌ها و وسایل موردنظر کمک بگیرید.
  • اگر فضای میز تحریرتان کم است، استفاده از تخته وایت‌برد مغناطیسی یا چوبی فضای میز را بازتر نگه می‌دارد، برای نصب و نگهداری بعضی اشیا و وسایل مناسب است و به مرتب‌تر شدن فضا نیز کمک می‌کند.
  • وجود نیمکتی کوچک در کنار تختخواب نیز ایده‌ خوبی است و می‌توان از آن به منظورهای مختلفی مانند نشستن، قرار دادن برخی وسایل، دراز کشیدن و … استفاده کرد.
  • اگر واقعا با کمبود فضا مواجهید، می‌توانید تعدادی بالش و کوسن و یک قالیچه‌ کوچک برای لم دادن و … در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید.
  • تخت‌خواب را به دیوار تکیه دهید و برای اینکه فضای جالب‌تری تدارک ببینید، می‌توانید از پشه‌بند و توری دور رختخواب استفاده کنید.
  • تختی که برای اتاق در نظر می‌گیرید، بهتر است در قسمت پایینی فاقد دیواره باشد.
  • وجود میز عسلی باریک و کوچکی در اتاق خوب است و استفاده‌های فراوانی خواهد داشت.

دکوراسیون اتاق نوجوانان

طراحی‌های برجسته روی دیوار

نوجوانان برخلاف بزرگ‌سالان به فضاهای پرانرژی و رنگ‌ها تمایل زیادی دارند. دیوارهای اتاق‌خواب بزرگ‌ترین فضایی است که برای طراحی و تزئین در اختیار دارید. برای مثال استفاده از موارد زیر توصیه می‌شود:

  • رنگ‌های روشن
  • کاغذدیواری‌های طرح‌دار
  • برچسب‌ها با قابلیت جدا کردن از روی دیوار
  • کشیدن طرح و نقاشی گرافیتی روی دیوار
  • استفاده از لامپ‌های نئونی و رنگی به شکل حروف برای تزئین

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با گالری دیواری ”گالری دیواری از ایده تا اجرا” را مطالعه کنید.

ایده‌های بامزه برای دکوراسیون اتاق نوجوانان

ایده‌های بامزه برای دکوراسیون اتاق نوجوانان

اتاق ساده و آرامش‌بخش برای بزرگ‌سالان مناسب است. اغلب نوجوانان مایلند یک اتاق رنگی و پرنشاط داشته باشند و انرژی خود را در طراحی و دکوراسیون اتاق‌شان نشان دهند.

در انتخاب‌های مختلفی که صورت می‌گیرد معمولا آرام بودن و سادگی اتاق، آخر از همه مطرح می‌شود و در میان نوجوانان کمتر طرفدار دارد. عناصر خلاقانه و بعضا عجیب‌غریب، بیش از هر چیز نوجوانان را به هیجان می‌آورد. مثلا:

  • صندلی آویزان یا وجود یک تاب در اتاق واقعا بامزه و عالی خواهد بود
  • تختخواب آویزان از سقف
  • آکواریومی که به دیوار نصب شده است
  • تختخواب گرد
  • وجود تخته‌ی دیواری برای نوشتن، نقاشی کردن و ابراز آنچه در سرِ نوجوان می‌گذرد.

استفاده از بافت‌های مختلف

استفاده از بافت‌های مختلف

برای تزئین اتاق از طرح‌ها و بافت‌های مختلف استفاده کرده و فضا را زیبا و دلربا کنید. مثل:

  • کاغذدیواری مخمل طرح‌دار
  • قالیچه‌ای از جنس خز مصنوعی
  • استفاده از پرده‌های جداکننده
  • ملافه‌ی نرم و پشمی
  • تزئین با آویزهای رشته‌رشته‌ی زیبا
  • بالش‌ها با جنس‌ها و رنگ‌های مختلف
  • استفاده از کمد و قفسه در اتاق نوجوان

ریخت و پاشی

نوجوانان ریخت‌وپاش را نوعی رسم و آیین متعلق به سن خود می‌دانند،  و شما برای ممانعت از این مسئله باید کشوها و کمدهایی در اتاق‌شان قرار دهید که حتی سَرسَری هم که شده وسایل‌شان را در آن بریزند و اتاق را مرتب کنند. مثل:

  • کشو و کمد
  • طاقچه
  • کمدی که زیر تخت تعبیه شده
  • نیمکت‌های صندوقی که جایی برای قرار دادن اشیا دارند
  • کمدهای دیواری

سعی کنید در طراحی این قسمت از اتاق هم مانند سایر بخش‌ها خلاقیت به‌خرج بدهید و خواست، سلیقه و شخصیت فرزندتان را نیز در نظر بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دکوراسیون منزل ”دکوراسیون اتاق مطالعه” را مطالعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

خواص امگا ۳ برای سلامتی بدن به اثبات رسیده است و مشخص شده که بیشتر اندام‌های حیاتی بدن برای فعالیت خود به این اسید چرب نیاز دارند.

خواص امگا ۳

طبق پژوهش‌های انجام‌شده، خواص امگا ۳ برای سلامتی بدن به اثبات رسیده است و کمبود آن موجب اختلال در اندام‌های مختلف بدن می‌شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ (omega 3)، دسته‌ای از چربی‌های «چند غیر اشباع» بوده که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند. علت نام‌گذاری این نوع اسیدها، با عنوان اسیدهای چرب ضروری، این است که برای سلامتی انسان ضروری بوده، اما بدن نمی‌تواند این نوع چربی‌ها را (مانند سایر چربی‌ها) تولید کند.

در ساختار شیمیایی اسیدهای چرب غیراشباع، چندین پیوند دوگانه وجود دارد. اسیدهای چرب امگا ۶، نوع دیگری از چربی‌های چند غیر اشباع شناخته می‌شوند. نام‌گذاری امگا، مربوط به نحوه‌ قرار گرفتن پیوند دوگانه در مولکول‌های اسید چرب است. در اسیدهای چرب امگا ۳، اولین پیوند دوگانه در سه اتم مانده به انتهای امگای آن قرار دارد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا بیشتر به امگا ۳ خواهیم پرداخت.

انواع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب بسیاری وجود داشته که جزو خانواده‌ امگا ۳محسوب می‌شوند. سه نوع اصلی آن‌ها، شامل EPA، DHA و ALA می‌شود.

خواص امگا ۳ برای سلامت بدن

خواص امگا ۳ برای سلامت بدن

در مورد اسیدهای چرب امگا ۳، مطالعات زیادی انجام شده است. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که خواص امگا ۳ بسیار است. در ادامه به برخی از این فواید و اثرات اشاره می‌کنیم.

کاهش تری گلیسریدهای خون

مصرف مکمل‌های امگا ۳ به‌طور قابل ملاحظه‌ای، تری‌گلیسرید خون را کاهش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

استفاده از غذاهایی که حاوی میزان بالایی از امگا ۳ بوده، احتمالا در کاهش سرطان‌های کولون، پروستات و سینه موثر است. اگرچه هنوز تمامی تحقیقات، این موضوع را تایید نمی‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با پیشگیری از سرطان پروستات”سرطان پروستات؛ پیشگیری با رژیم غذایی” را مطالعه کنید.

کمک به درمان افسردگی و اضطراب

مصرف مکمل‌های امگا ۳ (مانند قرص روغن ماهی)، می‌تواند در کاهش علائم افسردگی و اضطراب، مفید واقع شود.

بهبود هضم

کاهش التهاب و درد

اسید چرب امگا ۳ موجب می‌شود التهاب و نشانه‌های بیماری‌های مختلف خودایمنی، نظیر روماتیسم مفصلی را کاهش دهد. علاوه‌بر این، مصرف این اسیدهای چرب می‌تواند در کاهش درد در دوران قاعدگی نیز موثر باشد.

کمک به درمان اختلال بیش فعالی یا کم توجهی (ADHD)

در کودکان مبتلا به ADHD، مصرف مکمل امگا ۳ قادر است به طور قابل ملاحظه‌ای به کاهش بسیاری از علائم این اختلال بیانجامد.

کمک به درمان کبد چرب

مصرف مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳، موجب  بهبود روند درمان کبد چرب باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با درمان کبد چرب”کبد ‌چرب و درمان طبیعی آن” را مطالعه کنید.

 پیشگیری از آسم

مصرف امگا ۳ احتمالا در پیشگیری از آسم در کودکان و نوجوانان، موثر و یاری‌کننده است.

کمک به رشد نوزاد

کمک به رشد نوزاد

مصرف DHA در دوران حاملگی و شیردهی، می‌تواند باعث افزایش هوش و قدرت بینایی نوزادان شود.

کاهش احتمال زوال عقل

برخی از مطالعات، ارتباط بین مصرف بیش‌تر امگا ۳ با کاهش ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را بیان می‌کند.

تقویت سلامت استخوان

انتظار می‌رود افرادی که به میزان بالاتری امگا ۳ مصرف کرده و سطح بالایی از این ماده در خون‌شان دارند، تراکم استخوانی بالاتری داشته باشند.

کاهش وزن و سایز

یکی دیگر از خواص امگا ۳ نقش آن در کنترل وزن و کاهش سایز است.

لازم به ذکر است علی‌رغم بهبود تعدادی از عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی، اسیدهای چرب امگا ۳ در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، تاثیری نشان نداده‌اند.

مواد غذایی حاوی امگا ۳

مواد غذایی حاوی امگا ۳

دریافت امگا ۳ از تمامی غذاها چندان سخت نیست؛ به‌ویژه اگر ماهی مصرف کنید. در ادامه، برخی از مواد غذایی حاوی میزان بسیار بالا از امگا ۳  را بیان می‌کنیم. با گنجاندن این مواد در رژیم غذایی‌تان از خواص امگا ۳ که در بالا به آن‌ها اشاره شد، بهره ببرید.

  • ماهی سالمون
  • روغن کبد ماهی کاد
  • ماهی ساردین
  • ماهی آنچوی
  • بذر کتان
  • دانه چیا
  • گردو که

سایر غذاهایی که میزان بالایی از EPA و DHA داشته، شامل انواع مختلفی از ماهی‌های چرب است. گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی حاصل از حیوانات پرورش یافته در مراتع یا تغذیه شده با علوفه‌ تازه نیز، مقدار مناسبی از این نوع اسیدهای چرب را در خود دارند.

برخی از غذاهای گیاهی نیز حاوی میزان قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا ۳ از نوع ALA بوده که سویا، شاه‌دانه و گردو از این جمله محسوب می‌شوند. سایر سبزیجات مانند اسفناج و جوانه‌های کلم بروکسل نیز مقدار کمی از این مواد دارند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با منابع امگا ۳”امگا ۳، کیمیای تندرستی” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

رفع خستگی روزانه با مواد خوراکی

بایدهایی برای حفظ سلامت کبد

خواص بادرنجبویه

خواص شیر بادام

چای سیاه، پرخاصیت و معطر

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله سلامتی دلتا دیدن نمایید



:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب علاوه‌بر این‌که به مواد تشکیل دهنده آن باید دقت کنید، دانستن اطلاعاتی از جنس پوست‌تان و تطابق آن با ضدآفتاب نیز لازم است.

کرم ضد آفتاب خوب

کرم ضد آفتاب خوب باید بتواند هردو نوع اشعه فرابنفش یعنی نوع A و نوع B را بلوک کند یا به عبارتی «وسیع الطیف » باشد.

از سوس دیگر ضدآفتاب‌ها باید متناسب با پوست هر فرد انتخاب شود که در این مطلب از مجله دلتا به آن خواهیم پرداخت.

ویژگی مهم یک کرم ضد آفتاب خوب دوام آن و مقاومتش در برابر آب و تعریق است. برای رسیدن به این اهداف، شرکت‌های سازنده معمولا ترکیبی از مواد گوناگون استفاده می‌کنند.

این مواد را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. ضد آفتاب‌های فیزیکی که با منعکس کردن و پخش کردن اشعه فرابنفش عمل می‌کنند.
  2. ضد آفتاب‌های شیمیایی که اشعه فرابنفش را جذب می‌کنند.

برای کودکان یا زنان حامله بهتر است از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده شود.

برای انتخاب کرم ضد آفتاب خوب و مناسب دو راه وجود دارد:

  1. نوشته‌های روی قوطی ضد آفتاب را بخوانیم و به آن اعتماد کنیم.
  2. از یک متخصص پوست مشورت بگیریم.

کرم ضد آفتاب پوست چرب

کرم ضد آفتاب برای پوست‌های چرب

برای پوست‌های چرب، فرمولاسیون SPF مبتنی بر آب می‌تواند بهترین باشد. این فرمول روی پوست اثر خشکی ایجاد می‌کند و کاری می‌کند، پوست گریس مانند به نظر نرسد.

همچنین این نوع کرم‌ باعث تأثیر خنک‌کنندگی روی پوست می‌شود و التهاب‌های به وجود آمده را آرام می‌کند.

افراد دارای پوست حساس باید از کرم ضد آفتاب دارای اکسید روی خالص استفاده کنند. استفاده از این کرم ضد آفتاب، منجر به تحریک یا حساسیت پوستی در این افراد نمی‌شود.

ضد آفتاب برای پوست خشک

ضد آفتاب برای پوست خشک

مرطوب کننده دارای SPF انتخاب خوبی برای پوست‌های خشک است. هنگام انتخاب یک ضدآفتاب، به یاد داشته باشید که باید لایه ضخیمی از آن‌را برای محافظت از نور خورشید، استفاده کنید. لوسیون با SPF بالاتر باعث می‌شود پوست شما مرطوب‌تر شود.

کرم ضد آفتاب خوب

خصوصیات بهترین ضدآفتاب

بر اساس نوع پوست، قسمت‌های پوست و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، باید از کرم‌های ضد آفتاب مناسب برای هر هدف استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از فعالیت‌های آبی لذت می‌برید، شما به یک کرم ضد آب نیاز دارید.

اگر شما مستعد جوش یا آکنه هستید، از کرم ضد آفتاب درجه دو استفاده نکنید. کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که شامل دی اکسید تیتانیوم و میکرو اکسید روی به عنوان محافظ بهتر برای پوست شما باشد. این مواد منافذ پوستی را در افراد با پوست مستعد به حساسیت مسدود نمی‌کند.

به گفته کارشناسان، شما باید به دنبال ضدآفتابی باشید که محصولی با طیف گسترده‌ای از حفاظت برای هر دو اشعه UVA و UVB باشد. محصولی که حاوی سینامات (اکتیل متیل سینامات و سینوکسات)، بنزوفنون‌ها (oxybenzone)، اکسامیل (Mexoryl SX)، سالیسیلات، سالیسوبنزون، دی‌اکسید تیتانیوم، اووبنزون و اکسید روی باشد.

spf  مناسب برای ضد آفتاب

spf  مناسب برای ضد آفتاب

SPF 15  یا بالاتر می‌تواند برای حفاظت UVB کار کند. میزان SPF کرم‌های ضد آفتاب دربردارنده میزان خوب بودن ضدآفتاب برای دفع اشعه‌های مضر UVB و آفتاب‌سوختگی است.

برای اکثر مردم، SPF 15  خوب است. اما کسانی که سابقه خانوادگی لوپوس یا سرطان پوست دارند، با توجه به این که حساسیت به نور خورشید در آن‌ها بیشتر است باید SPF 30++ یا بالاتر را استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که SPF بالاتر، همیشه بهتر نیست. حتی ممکن است SPF بالاتر، برخلاف آنچه که تا به حال فکر کرده اید، نه تنها مزیت بیشتری نداشته باشد، بلکه، مضراتی نیز در پی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با ضدآفتاب ” بهترین کرم ضد آفتاب برای پوست” را مطالعه کنید.

از این ضد آفتاب‌ها استفاده نکنید

از این ضد آفتاب‌ها استفاده نکنید

بعضی از ضد آفتاب‌ها به صورت پودری و یا اسپری ساخته می‌شوند که بهتر است مورد استفاده قرار نگیرند. متخصصان می‌گویند ذرات پودر یا اسپری ممکن است از راه استنشاق وارد دستگاه تنفسی انسان شده و خطرهایی را برای سلامت او به‌وجود آورند.

بعضی از محصولات موادی دارند که برای سلامت انسان ضرر دارد، مثلا شکلی از ویتامین آ به نام رتینیل پالمیتات و اکسی‌بنزون در برخی محصولات می‌تواند برای شما خطر داشته باشد.

متخصصان معتقدند بهتر است از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنید که  زینک و تیتانیوم دارند.

ضد آفتاب مردانه خوب

ضد آفتاب مردانه خوب

مهم است که مردها از ضدآفتاب‌هایی که پوست را هیدراته می‌کند، استفاده کنند. مرطوب کننده‌ها پوست را سالم و سرحال می‌کند.

توصیه‌ای که متخصصان پوست به مردها دارند این است که از مرطوب کننده‌هایی که حداقل SPF 30  دارند را استفاده کنند.

بسیاری از محصولات بهداشتی و برندهای معتبر، مرطوب‌کننده‌های ضدآفتابی تولید می‌کنند که متناسب با پوست مردها تهیه شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با ضدآفتاب خوراکی ”بفرمایید ضد آفتاب خوشمزه” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

ساخت ضدعفونی کننده دست خانگی

علائم پیری زودرس پوست

در قرنطینه بدنمان را آماده نگه داریم

رفع خستگی روزانه با مواد خوراکی

رفع ورم صورت با ۶ راهکار موثر

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله سلامتی دلتا دیدن نمایید



:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

چیدمان فضای بالکن به ویژه برای تابستان یکی از ضروریات است. اگرچه در سایر فصل‌ها نیز می‌توان از بالکن استفاده کرد اما گذراندن روزهای تابستان در یک فضای باز، لطف دیگری دارد.

چیدمان فضای بالکن

حالا که تابستان دوباره از راه رسیده، فرصت خوبی برای استفاده از فضای باز خانه فراهم شده است. یکی از این فضاها که حتی آپارتمان‌های امروزی نیز آن‌را دارند، بالکن است؛ پس دست به کار شوید و فضای بالکن خود را تابستانی کنید.

ایده‌های مختلفی وجود دارد که اگر با کمی حوصله و سلیقه آن‌ها را اجرا کنید، بدون شک عاشق فضای بالکن کوچک خود خواهید شد. می‌توانید یک یا چند مورد از این ایده‌ها را با توجه به علاقه و فضایی که در اختیار دارید، برای اجرا مد نظر قرار دهید.

با مجله دلتا برای آشنایی با این ایده‌های خلاقانه جدید، همراه شوید.

کفپوش مناسب برای چیدمان فضای بالکن

چیدمان فضای بالکن

چمن مصنوعی

یکی از اولین اقداماتی که باید برای داشتن یک بالکن زیبا و دوست‌داشتنی انجام داد، انتخاب کفپوش است. در صورتی‌که بالکن شما محیط بی‌رنگ‌ورو و کسل‌کننده‌ای دارد، پیشنهاد ما این است که از چمن مصنوعی برای زیبا کردن محیط آن استفاده کنید.

قالیچه

شاید این را ندانید، اما استفاده از یک قالیچه کوچک می‌تواند به بالکن روح بدهد. به همین دلیل است که اگر یک قالیچه هر چند کوچک در بالکن خود پهن کنید، خواهید دید که فضای آن مثل محیط داخل خانه دلچسب و صمیمی می‌شود.

صندلی راحتی

صندلی راحتی

اگر به بالکن‌هایی که در فیلم‌ها و سریال‌ها نمایش داده می‌شود، نگاهی بیندازید، می‌بینید که صندلی‌های راحتی به عنوان یک جزء جدانشدنی در همه آن‌ها وجود دارند. مسلما یک بالکن برای این که فضای دلچسب و راحتی داشته باشد به صندلی راحتی نیاز دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با زیباسازی حیاط خلوت ”طراحی حیاط خلوت” را مطالعه کنید.

نیمکت

شاید همه بالکن‌ها به ما اجازه قرار دادن نیمکت را ندهد، اما اگر فضای نسبتا بزرگی داشته باشید، این ایده فوق‌العاده خواهد بود. سعی کنید از نیمکت‎های کم ارتفاع استفاده کنید. تشکچه هم در این مواقع به درد می‌خورد.

کوسن

کوسن

این روزها تقریبا دکوراسیون هر فضایی که به نشستن اختصاص یافته باشد، کوسن نیز می‌خواهد. اگر صندلی راحتی یا نیمکت را قبلا تهیه کرده‌اید، حالا، وقت این است که دکور آن‌را با یک یا چند کوسن تکمیل کنید. کوسن شاید بیشتر دکوری باشد، اما به بالکن شما حس گرما و صمیمیت خاصی می‌دهد و آن‌را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

میز عصرانه

 هیچ چیز بیشتر از گفت‎ و گو و خوردن عصرانه در هوای آزاد، آن هم عصر تابستان نمی‌چسبد.ما میزهای دایره‌ای را پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا فضای کم‌تری اشغال می‌کند. اگر فضای کافی برای قرار دادن میزهای معمولی ندارید، انواع تاشو را انتخاب کنید.

میز جمع‌وجور

میز جمع‌وجور

ممکن است فضای بالکن شما به قدری کوچک باشد که نتوانید هیچ مدل میزی در آن جای دهید. در این صورت، ما پیشنهاد دیگری داریم. یک میز جمع‌وجور و ثابت روی لبه بالکن نصب کنید.

گلدان

تقریبا همه از بالکن‌های خود برای قرار دادن گل و گیاه استفاده می‌کنند؛ به این دلیل که در چنین فضایی می‌توان نور کافی برای گیاهان تامین کرد. اگر گلدان‌های خود را به بالکن ببرید ضمن این که شرایط را برای آن‌ها مناسب می‌کنید از حضورشان نیز لذت خواهید برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با زیباسازی باغچه ”گل و گیاه مناسب باغچه خانه” را مطالعه کنید.

چیدمان فضای بالکن

دیوار سبز

یک ایده سبز و جذاب دیگر برای چیدمان فضای بالکن تابستانی، فراهم کردن دیوار سبز است. دیوار سبز برای بالکن‌هایی که چشم‌انداز زیاد جالبی ندارند، خیلی مفید است. دیوار سبز می‌تواند فضای خنکی نیز برای بالکن ایجاد کند.

پرده

اگر قادر هستید بالکن خود را با پرده بپوشانید، دید از اطراف را محدود خواهید کرد و فضای دنج و خصوصی خود را خواهید داشت. البته گزینه‌های دیگری مثل کرکره و نرده هم وجود دارد.

نورپردازی

نورپردازی

شب‌ها بالکن تاریک می‌شود و مسلما اگر بخواهید شب هنگام از فضای آن استفاده کنید، باید نور مناسبی تامین کنید. با استفاده از شمع، فانوس و چراغ‌های ریسه‌ای می‌توان فضای دلچسب و آرامش‌بخشی ایجاد کرد. می‌توانید از لامپ‌های سقفی نیز استفاده کنید.

سایبان

دردسری که تابستان و پرتوهای تیز و سوزان خورشید آن ایجاد می‌کند، آفتاب‌سوختگی و گرمای زیاد است که می‌تواند شما را کلافه کند. برای این‌که از چنین دردسری در امان بمانید، می‌توانید از سایبان استفاده کنید. با استفاده از آن در گرم‌ترین روزهای سال نیز قادر خواهید بود از محیط بالکن خانه استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با انواع آلاچیق ”طراحی آلاچیق زیبا” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

طراحی فضای سبز حیاط خانه

روف گاردن، طراحی و اجرا

طراحی باغچه حیاط از ایده تا اجرا

گل و گیاه مناسب باغچه خانه

دیوار سبز، از ایده تا اجرا

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله دکوراسیون دلتا دیدن نمایید



:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

اگرچه نصب آبنما در دکوراسیون داخلی کاربردی ندارد اما به لحاظ بصری و همچنین ایجاد صوت دلنشین آب، فضا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از زیباترین نقاط کانونی در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود.

آبنما در دکوراسیون داخلی

امروزه به دلیل کمبود فضای لازم، حوض‌هایی که سال‌ها پیش در حیاط هر خانه‌ای به چشم می‌خورد، استخرهای بزرگ که همیشه پرآب بودند و جوی‌های روانی که از گوشه تا گوشه فضا امتداد داشتند، جای خود را به تعاریف مدرنی از آبنما در دکوراسیون داخلی داده‌اند.

آبنماهای امروزی اکثرا با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند و فضای کمی که برای ایجادشان در دسترس است، تعریف دیگری پیدا کرده اند.

در معماری مدرن فرم آبنما دگرگون شده و شکل‌های متفاوتی را شامل می‌شود. برای آشنایی با آبنماهای مدرن، همراه مجله دلتا باشید.

آبنما در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

آبنما در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

آبنما در دکوراسیون داخلی می‌تواند در فرم یک تابلو در فضا به کار گرفته شود. به جای تعریف یک آبنمای بزرگ که شاید فضای اجرای آن را در اختیار نداشته باشید، می‌توانید یک آبنمای کوچک‌تر به فرم قاب شده و در نقش یک تابلو در نظر بگیرید.

با اجرای این ایده آب را به فضای دکوراسیون خود دعوت کرده و در عین حال صاحب یک تابلوی منحصر به فرد خواهید شد که شاید در کمتر جایی به چشم بخورد.

پارتیشن بندی توسط آبنما

پارتیشن بندی توسط آبنما

یک آبنما می‌تواند نقش پارتیشن را در محیط ایفا کند. اگر مایل به تفکیک فضاهای خود به وسیله پارتیشن هستید و یک آبنمای مدرن نیز می‌خواهید، پس چه بهتر که این دو خواسته را که یکی دارای عملکرد و دیگری صرفا برای زیبایی است با هم تلفیق کنید.

این طرح نوآورانه با تعریف فضا و تامین زیبایی می‌تواند یک محیط معمولی را به زیباترین حالت خود درآورد. صدای آب  فضای نشیمن را به محیطی آرامش‌بخش تبدیل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با ترفندهای یک دکوراسیون مدرن” دکوراسیون با پارتیشن مدرن”را مطالعه کنید.

آبنما با عناصر طبیعی

آبنما با عناصر طبیعی

آبنماها می‌توانند به راحتی و از فرم‌های بسیار ساده و طبیعی تشکیل شوند. یک تخته سنگ گود با قابلیت پمپاژ آب به سادگی عملکرد آبنما را پیدا می‌کند. اگر در فضای خانه از عناصر طبیعی استفاده می‌کنید، طراحی یک آبنمای سنگی در کنار فضای سبز بسیار زیبا خواهد بود.

سنگ، گیاهان و آب در کنار هم و به شکل یک مجموعه، طبیعتی مینیاتوری در فضا به وجود می‌آورد. این ایده خصوصا برای فضاهای آپارتمانی که گاها دارای حیاط نبوده یا فضای باز چندانی در دسترس ندارند، مناسب است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با انواع کفپوش مدرن” کفپوش چوبی تیره، زیبا و مدرن”را مطالعه کنید.

آبنمای دیواری

آبنمای دیواری

با ایجاد یک صفحه عمودی بر سطح دیوار با استفاده از طرح سنگریزه در پس زمینه آن و ایجاد جریان آب به صورت آبشار بر سطح این فرم، می‌توان یک دکور بسیار زیبا تعریف نمود که به همراه نورپردازی ایده‌ئال‌تر نیز خواهد شد.

علاوه‌بر تعبیه آبنما در دکوراسیون داخلی نورپردازی آبنما جذابیت خاصی به فضا می‌بخشد. برای اینکه یک آبنما در شب نیز جلوه خود را حفظ کند یا حتی زیباتر به نظر برسد، می‌توان از نوپردازی برای آن استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دکوراسیون مدرن” دکوراسیون اتاق پذیرایی مدرن”را مطالعه کنید.

آبنمای فضای باز

آبنمای فضای باز

اگر فضای منزل شما دارای حیاط است، می‌توانید آن‌را با قرار دادن یک آبنما به شکل آبشار به محیطی خارق‌العاده تبدیل کنید. آبنماها با زیبایی بصری و صدای روح‌افزای خود می‌توانند فضای حیاط را زنده کنند.

در سطح دیوار حیاط نیز می‌توان با ایجاد یک صفحه از جنس و رنگ متفاوت به همراه تعبیه فضایی برای جریان آب و در نهایت یک حوضچه در پای دیوار که آب به درون آن می‌ریزد، به زیبایی فضا دکور کرد.

این ایده معمولا در فضای ورودی حیاط به کار برده می‌شود و در حیاط‌های کوچک آپارتمان‌های امروزی نیز قابل اجرا است.

آبنما در دکوراسیون داخلی با وجود این که جزو ارکان طراحی فضا در معماری به شمار نمی‌آید، یکی از موثرترین عناصر در تعریف فضا محسوب می‌شود. با دوباره به میدان آوردن عناصر طبیعی مثل آب در عرصه طراحی، می‌توان خصوصیات از دست رفته معماری این روزها را تا حدودی بازگرداند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دکوراسیون آشپزخانه مدرن” رازهای یک آشپزخانه شیک و مدرن”را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دکوراسیون اتاق پذیرایی مدرن

ست کردن مبل با فرش و پرده

استفاده هوشمندانه از زیر پله

تخت خواب فانتزی کودک و انواع آن

طراحی حمام کوچک

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله دکوراسیون دلتا دیدن نمایید



:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()